Scratch دارای بلوکهای اسکرچ جونیور زیادی است که میتوانید در پروژههای خود از آنها استفاده کنید، که وقتی آنها را ترکیب میکنید یا خودتان ایجاد میکنید، میتوانید آنها را حتی بیشتر گسترش دهید. با تمرین و تخیل، نمی توانید با این بلوک ها کاری انجام دهید.
همانطور که ما در این مجموعه کار می کنیم، بر دسته های مختلف بلوک ها تمرکز می کنم و به شما نشان می دهم که چگونه از آنها در پروژه های خود استفاده کنید. برنامه PictoBlox یک برنامه برنامه نویسی گرافیکی مبتنی بر Scratch 3.0 برای کودکان و مبتدیان است تا در حال حرکت کدنویسی را یاد بگیرند. رابط کاربر پسند و قابلیت کشیدن و رها کردن آن شبیه به نسخه دسکتاپ PictoBlox، نیاز به به خاطر سپردن نحو و قوانین را که در زبان های برنامه نویسی سنتی وجود دارد، از بین می برد. میتوانید بازیها و انیمیشنها بسازید، رباتها را کنترل کنید، بردهای نمونهسازی اولیه مانند Arduino Uno، Mega، Nano، ESP32 و evive را برنامهریزی کنید و کارهای بیشتری با آن اسکرچ جونیور انجام دهید.
برای شروع برنامه PictoBlox را از اینجا دانلود کنید:
کاوش در اطراف قبل از شروع، اجازه دهید ابتدا نگاهی به رابط کاربری برنامه تلفن همراه PictoBlox بیندازیم.
برای شروع یک پروژه جدید، روی دکمه + در گوشه سمت راست پایین صفحه ضربه بزنید.
رابط کاربری برنامه PictoBlox
مشابه نسخه دسکتاپ آن، یک نوار منو به رنگ بنفش در بالا وجود دارد.
در نوار، نماد یک کاراکتر اسکرچ جونیور را مشاهده خواهید کرد. این توبی است، اسپرایت که به طور پیش فرض در ابتدا انتخاب شده است. Sprite چیزی نیست جز یک شی یا شخصیتی که اعمال مختلفی را در پروژه ها انجام می دهد.
در سمت چپ پالت بلوک با بلوکهایی با رنگهای مختلف است که برای ایجاد اسکریپت در ناحیه اسکریپت در سمت راست استفاده میشود. یک اسکریپت چیزی جز کدی که ما می نویسیم نیست.
چهار دکمه در قسمت اسکریپت وجود دارد:
واگرد دوباره انجام دهید بزرگنمایی ایرانیان سایبر کوچک نمایی رابط کاربری برنامه PictoBlox
سپس، روی نماد Maximize در گوشه سمت راست پایین ضربه بزنید تا مرحله را ببینید، ناحیه ای که اسپرایت طبق کد شما اقداماتی را انجام می دهد.
منطقه مرحله برنامه PictoBlox
در سمت راست صحنه کلیدهای جهت اسکرچ جونیور دار قرار دارند. می توانید از آنها برای حرکت دادن اسپرایت در جهات مختلف یا همانطور که در اسکریپت مشخص شده است استفاده کنید.
فعالیت: ساخت حرکت توبی
اکنون که برنامه موبایل PictoBlox را نصب کرده ایم، داریم
ابتدا اجازه دهید استیج را کمی رنگارنگ تر کنیم. ما می توانیم این کار را با تغییر پس زمینه انجام دهیم.
برای آن، باید به منطقه اسکریپت برگردیم. برای همین اسکرچ جونیور روی نماد Minimize ضربه بزنید. اکنون، برای تغییر پسزمینه، روی دکمه افزودن پسزمینه موجود در بالای پالت بلوک ضربه بزنید. متوجه خواهید شد که برخی از بلوک ها اسکرچ جونیور از پالت ناپدید می شوند. دوباره روی آن ضربه بزنید. یک دکمه ویرایش خواهید دید. روی آن کلیک کنید تا تنظیمات Backdrop باز شود.