X
تبليغات

تصویر ثابت

تعریف زلزله به زبان ساده برای کودکان
loading...
YourAds Here YourAds Here

کدنویسی بچه ها

بازدید : 34
شنبه 15 ارديبهشت 1403 زمان : 8:06

با این حال، درصد انرژی لرزه‌ای که هر سال تولید می‌شود تعریف زلزله به زبان ساده برای کودکان ، توسط زمین‌لرزه‌هایی با کانون کم عمق آزاد می‌شود - یعنی زمین‌لرزه‌هایی با کانون‌های کمتر از حدود 60 کیلومتر عمق. اکثر نقاط جهان حداقل گاهی اوقات زلزله هایی با کانون کم عمق را تجربه می کنند. حدود 12 درصد از کل انرژی آزاد شده در زمین لرزه ها از زمین لرزه های میانی حاصل می شود - زمین لرزه هایی که کانون هایی در عمق حدود 40 تا 200 مایل (60 تا 300 کیلومتر) دارند. حدود 3 درصد از کل انرژی ناشی از زمین لرزه های عمیق تر است.

نقش تکتونیک صفحه

تکتونیک صفحه دایره المعارف بریتانیکا، شرکت

دایره المعارف بریتانیکا، شرکت

تئوری تکتونیک صفحه‌ای تردید چندانی باقی نمی‌گذارد که رابطه مستقیمی بین مرزهای تعریف زلزله به زبان ساده برای کودکان صفحات تکتونیکی جهان و توزیع جغرافیایی زمین‌لرزه‌ها وجود دارد. پوسته زمین به تعدادی صفحه جداگانه تقسیم می شود که لبه های آنها به ندرت با خطوط ساحلی قاره منطبق است. دانشمندان مدت‌هاست می‌دانستند که این حاشیه‌های صفحه در مطالعات زلزله بسیار مهم هستند. زمین لرزه های بزرگ واقع در امتداد حاشیه های صفحه فعال با فرآیندهای ژئوفیزیکی معروف به اکستروژن، فرورانش و غلبه و عبور مرتبط هستند.

هنگامی که جریانی از مواد مذاب از گوشته بالایی در امتداد محل اتصال دو صفحه تعریف زلزله به زبان ساده برای کودکان مجاور بالا می‌رود، صفحات از مرکز پخش جدا می‌شوند یا از مرکز پخش جدا می‌شوند. این یک دره شکاف پر از مواد مذاب ایجاد می کند. این نوع حرکت تکتونیکی به عنوان اکستروژن شناخته می شود. دره شکاف به طور کلی با تشکیل آتشفشان ها همراه است. یکی از بهترین نمونه‌های این مرز صفحه‌ای است که خط الراس اقیانوس اطلس را تشکیل می‌دهد. این منطقه ای را نشان می دهد که قبلاً آفریقا به آمریکای جنوبی ملحق شده بود و حدود 200 میلیون سال پیش اروپا از آمریکای شمالی جدا شد. پشته های میانی اقیانوسی محل وقوع زلزله های متعدد هستند.

اگرچه برخی از صفحات از هم دور می شوند، برخی به سمت یکدیگر حرکت می کنند یا همگرا می شوند. برای تطبیق چنین حرکاتی در هنگام برخورد دو صفحه، لبه یک صفحه باید یا از کنار صفحه بگذرد یا از روی دیگری عبور کند. هنگامی که یک صفحه از بالای صفحه دیگر عبور می کند، به آن overriding می گویند. گفته می شود صفحه ای که به سمت پایین به قسمت های عمیق تر گوشته تبدیل می شود فرورانش می شود. بسیاری از اتصالات زیردریایی توسط یک سنگر اقیانوسی در زیر آن مشخص شده اند که یک منطقه غول پیکر از رانش است. تعریف زلزله به زبان ساده برای کودکان این منطقه به عنوان منطقه Benioff شناخته می شود که در امتداد صفحه فرورانش شده به سمت پایین امتداد می یابد و در گوشته فرو می رود. زمین لرزه های فوکوس عمیق معمولاً در مناطق بنیوف رخ می دهند. در سمت خشکی ترانشه‌های اقیانوسی، کمان‌های جزیره‌ای قرار دارند که جزایر آلوتین و کوریل نمونه‌ای از آن هستند. این زنجیره های جزیره ای با فعال ترین مناطق لرزه ای زمین مرتبط هستند.

گسل سن آندریاس

دایره المعارف بریتانیکا، شرکت

دایره المعارف بریتانیکا، شرکت

نوع سوم حرکت تکتونیکی، به نام عبور، زمانی اتفاق می‌افتد که دو صفحه مجاور در امتداد چیزی که گسل تبدیل نامیده می‌شود، از کنار یکدیگر می‌لغزند. بهترین مثال از این نوع اتصال، جایی است که صفحه اقیانوس آرام به صورت عرضی از صفحه آمریکای شمالی، عمدتاً در امتداد گسل معروف سن آندریاس کالیفرنیا، د تعریف زلزله به زبان ساده برای کودکان ر حال ساییدن است. گسل سان آندریاس تا کیلومترها در بالای زمین قابل مشاهده است. این یک شکستگی تقریباً پیوسته است که 650 مایل (1050 کیلومتر) از جنوب کالیفرنیا تا پوینت آرنا در ساحل شمالی کالیفرنیا گسترش یافته است. Beyond Point Arena در زیر اقیانوس آرام ادامه دارد. زلزله بزرگ سانفرانسیسکو در سال 1906 بر روی این گسل رخ داد.

حتی اگر دانشمندان به طور کلی موافق هستند که مناطق دارای آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان بیشترین ناپایداری تکتونیکی با مناطق حاشیه ای صفحات آهسته حرکت می کنند، نباید تصور کرد که زلزله های بزرگ فقط در امتداد حاشیه صفحه رخ می دهند. زمین لرزه های شدید در موارد نادر با نیروی مخرب به همان تعریف زلزله به زبان ساده برای کودکان اندازه در مناطق ضعیف در داخل صفحات رخ می دهد.

زمین لرزه های نیو مادرید

دایره المعارف بریتانیکا، شرکت/کنی چمیلوسکی

دایره المعارف بریتانیکا، شرکت/کنی چمیلوسکی

در ایالات متحده، سه زمین لرزه با بزرگی 7.5 ریشتر یا بالاتر در امتداد گسل نیو مادرید در دره رودخانه می سی سی پی در زمستان 12-1811 رخ داد. آن‌ها در میان بزرگ‌ترین‌هایی هستند که تاکنون در ایالات متحده ثبت شده است. بزرگی این زمین لرزه ها با بزرگترین زمین لرزه های کالیفرنیا قابل مقایسه بود و در مناطق بسیار بزرگتری احساس شد. زمین لرزه های شدیدی نیز در خشکی های پایدار رخ داده است.

پیش بینی

از میان بسیاری از تلاش‌ها برای یافتن سرنخ‌هایی برای پیش‌بینی مکان، تعریف زلزله به زبان ساده برای کودکان زمان و قدرت زمین‌لرزه‌های آینده، به نظر می‌رسد بهترین نتایج مربوط به مطالعات لرزه‌خیزی با استفاده از رصدخانه‌های زلزله باشد. روش های دیگر مبتنی بر تشخیص شکاف ها در رکورد لرزه ای یک منطقه است. بخش هایی در امتداد یک گسل که در آن جابجایی برای مدت طولانی صورت نگرفته است، به احتمال زیاد تنش های ایجاد شده را آزاد می کنند.

لرزه‌شناسان دریافته‌اند که زلزله‌های بزرگ اغلب با تغییرا Definition of earthquake in simple language for children ت فیزیکی قابل اندازه‌گیری در محیط اطراف مرکز آن‌ها پیش می‌آیند. این تغییرات شامل درجه تغییر شکل پوسته در مناطق گسلی است. وقوع دیلاتانسی، یعنی افزایش

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    چت باکس




    captcha


    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 185
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 130
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 1855
  • بازدید سال : 7545
  • بازدید کلی : 11756
  • کدهای اختصاصی